Organisationen av BBIC i Göteborgs Stad
Här kan du läsa om hur arbetet med BBIC är organiserat i Göteborgs Stad.
Organiseringen i Göteborgs Stad utgår från Socialstyrelsens licenskrav och BBIC-konceptet. Ansvaret för att licenskraven följs vilar på BBIC-ansvarig i respektive stadsdelsförvaltning och användarna.
Ansvarsfördelning i Göteborgs Stad
BBIC-ansvarig
- En enhetschef är utsedd som ansvarig för BBIC i stadsdelen. BBIC- ansvarig är kontaktperson gentemot Socialstyrelsen och ansvarar för att stadsdelen ingår i stadens BBIC-nätverk.
BBIC-utbildare
- BBIC- utbildare har gått socialstyrelsens utbildning för BBIC- utbildare. De utbildar och/eller ger vardagsstöd till kollegor i stadsdelen.
Lokala teamet
- I stadsdelen finns ett lokalt team som leds av BBIC- ansvarig. I teamet finns representanter för verksamheterna och de samordnar och ger stöd kring BBIC till användarna. Stödet kan ges i olika former, till exempel utbildning eller workshops. Teamet sprider information om BBIC ut till verksamheterna.
- Lokala teamet ansvarar för att externa samverkanspartners får information kring BBIC för att underlätta samverkan.
BBIC-nätverket
- I BBIC- nätverket ingår BBIC- ansvariga från stadsdelarna och utsedda huvudutbildare. Varje stadsdel har en utsedd huvudutbildare. För att vara huvudutbildare ska en arbeta som 1:e socialsekreterare.
- BBIC-nätverket säkerställer kunskaps- och erfarenhetsutbyte och anordnar stadengemensamma utbildningar.
Utvecklingsledare på Social resursförvaltning
- Samordnar BBIC- nätverket.
- Kontaktperson gentemot Socialstyrelsen.
- Deltar i Socialstyrelsens nationella möten för BBIC samordnare.
- Ger stöd och utbildningsinsatser till enheter i specifika frågor kring BBIC.